Sveriges Krisberedskap
Sveriges krisberedskap – finns den?
Sverige har tagit sig igenom
en del av Corona- krisen. Det går ännu inte att utvärdera om landets strategi
för att hantera viruset är bra eller dålig men man kan definitivt utvärdera vår
inledande beredskap för att möta denna och liknande utmaningar.
Mycket av Sveriges
krisberedskap bygger på överstatlighet och internationellt samarbete, något som
redan idag framstår som naivt. Vi har sett EU: s äldsta medlemsländer vägra
varandra hjälp för att slippa dela med sig av sina egna resurser i skuggan av
den skrämmande verkligheten. Trots att situationen i exempelvis Italien under
våren 2020 var mycket ansträngd, kom ingen hjälp från EU: s övriga
medlemsländer, framförallt inte från grundarländerna Frankrike och Tyskland som
hårdast drivit testen om EU som ett samverkansprojekt. Den ursäkt som framförts
av Ursula von der Leyen är i nuläget inte tillräckligt stark för att ge
trovärdighet åt tanken på att den svage inom EU ska kunna räkna på hjälp av
starkare kamrater. Ryssland och Kina har varit frikostiga med att erbjuda hjälp
till hårt drabbade länder som Italien, kanske av god vilja, kanske för att
splittra enigheten inom EU, visa på unionens kraftlöshet och motarbeta EU som
konkurrent om platsen som världens ledande makt.
Vi ser också att
nationalstaten som maktfaktor tagit flera steg framåt. Efter att under många år
ha setts som en förlegad konstruktion som mest ska syssla med att underlätta för
den globala fria marknaden att fungera har företeelsen staten vuxit i betydelse
som garant för stabilitet. Överstatlig samverkan och frihandel mellan
framgångsrika regioner och kreativa grupper av människor oberoende av nationstillhörighet
har minskat i betydelse. Den fria marknaden har självfallet inte lyckats stoppa
Corona- pandemin och människor vänder sig åter till staten för trygghet inför
hotet från pandemin. Kopplat till resonemanget om EU och nationalstaten är
ekonomiska och politiska allianser där grupper av människor, organisationer
eller stater lovar att hjälpa varandra i nödens stund. Även här har vi sett hur
fri passage för laster med sjukvårdsmateriel används som påtryckningsmedel
eller helt sonika konfiskeras trots ingångna avtal. Vi ser också hur
penningstarka nationer köper upp hela världsproduktionen av läkemedel för eget
bruk oberoende av omvärldens, även alliansbröders, behov.
Å andra sidan har vi också
sett hur väl man klarar att hantera situationer om man har egna resurser i form
av utbildad personal och beredskapslager med materiel. Ingen torde väl längre
göra sig lustig över Finlands beredskap att sätta in både värnpliktiga
sjukvårdare och materiel från civilförsvarsförråd trots att både värnplikt och
beredskapslager för mindre än ett år sedan var förlöjligade företeelser i många
läger där man i stället förespråkade personalförsörjning byggd på frivillighet
och lagerhållning byggd på just in time- principen och på inköp vid behov.
På ett inrikesplan har kommuner
och regioner ställts inför stora utmaningar. Lagstadgade beredskapslager av
sjukvårdsmateriel har sparats bort medan stat och regioner lägger tid på att
bråka med varandra om vems ansvar detta är istället för att syssla med
viktigare uppgifter kopplade till att hjälpa medborgarna. Uppdelningen av
ansvar och den decentraliserade modell för styrning vi tillämpar i Sverige
sedan 1990- talet har visat sig leda till diskussioner om gränsdragningslistor,
ansvars-förhållanden och vem som ska betala, något som inte gynnar snabb och
effektiv handling, exempelvis när det gäller Corona- provtagning. Vårt ekonomiska
styrsystem är mycket influerat av New Public Management som föddes i Storbritannien
under det sena1970- talet och bygger på att man delar upp arbetsuppgifter,
ansvarsområden och ekonomi och var och ansvarar för sin del och ställs till svars
om man inte löser sin uppgift. Detta kan fungera väl i en förutsägbar värld utan
överraskningar men om oförutsedda utmaningar som exempelvis en pandemi, en
naturkatastrof eller ett krig inträffar finns risken att styrsystemet havererar
för att olika aktörer inte är överens om vem som ska göra vad och vem som ska
betala. Risken finns också att delar av
beredskapen som ses som olönsamma när allt går bra, exempelvis beredskapslager,
prioriteras bort därför att man behöver spara pengar och hoppas att inget ont
ska inträffa.
Ovanstående resonemang visar
att Sveriges krisberedskap behöver i grunden förändras så att landet åter ska
kunna ta hand om sina medborgare i farans stund på ett bättre sätt än vad vi
med dagens New Public management- inspirerade ledningssystem förmår. Vi bör
vara ödmjuka inför att vi kanske inte lyckats förutspå allt utmanande som kan
inträffa och åter bygga upp en materiell och personell beredskap för att
hantera det oförutsedda.
Anders Karlsson och Bertil Kantola
Kiruna/ Männikkö
Kommentarer
Skicka en kommentar