Utan krisberedskap och civilt försvar är Sverige utämnat
Mycket har sagts och skrivits om Sveriges militära försvar
som under ett stort antal år varit skådeplatsen för diverse experimenterande
med resultatet att vi nu måste investera stora pengar för att bygga upp en
raserad förmåga. Det är lika beklagligt att landets civilförsvar gått samma väg
som det militära försvaret och att vi nu från en låg utgångspunkt måste bygga
upp en trovärdig förmåga att ta hand om våra medborgare i kris eller krig.
Grunden för motståndskraft mot påfrestningar är
medborgarens tillit till den egna ledningen, att alla medborgare är delaktiga i
uppgiften att skapa motståndskraft och till individens egen förmåga. Om vi har
en befolkning som inte är delaktig i arbetet med krishantering och känner sig
utlämnad till och hjälplös inför krisens eller krigets påfrestningar kommer
förväntningarna på samhällsservice vid en kris att bli orimliga med oro bland
befolkningen som möjlig följd. I händelse av krig kan en bristande
civilförsvarsberedskap leda till att det inte spelar någon roll hur väl det
militära försvaret löser sin uppgift eftersom det civila samhället blir så
pressat av oförmåga att hantera en stressande situation att man är beredd att
acceptera angriparens villkor för en normalisering av den egna tillvaron.
Landets ledning bygger tillit till sig själv och sin
legitimitet genom att visa att man har en fungerande planering för att bistå
medborgarna i tider av kris och krig. Planeringen manifesteras dels genom
dokument och rutiner som görs allmänt kända för befolkningen, dels genom materiella
förberedelser samt utbildning och övning. Det allmänna kan inte förlita sig på
frivilligorganisationer som grund för skyddet av den egna befolkningen utan
måste själv visa att man har en organisation och resurser för exempelvis
skyddsrum, evakueringar och annat som hör det allmännas ansvar mot medborgarna
till. Om en sådan organisation och planering inte är känd och förankrad i tider
av kris och ofred och befolkningen känner sig utlämnad att ensam hantera påfrestningar,
riskerar landet att hamna i ett läge där befolkningen kommer att söka trygghet
och normalitet på annat håll än hos landets lagligt valda demokratiska
församlingar.
Skyddsrum, materiel, mat- och vattenförsörjning samt beredskapsplaner
är delar av den yttre manifestationen av krishanteringsförmåga men minst lika
viktig är medborgarnas känsla av att de själva kan hantera sin vardag under
påfrestande förhållanden. En befolkning som inte kan ta hand om sig själv under
utmanande tider kommer snabbt att bli en viktig resurs för motståndaren då det
utmanar det svenska samhället att både bekämpa en angripare och att hjälpa
medborgarna med sådant som de efter förberedelser skulle kunna göra själva.
Grunden för att medborgarna ska lita på sin egen förmåga är självfallet
utbildning. En människa som känner sig säker i den egna förmågan att hantera
utmaningar är trygg, motståndskraftig och belastar inte samhällets samlade
resurser utan kan tvärt om hjälpa andra.
Vad kan då nationen Sverige göra för att förbereda sig för
det som vi alla vill undvika men som vi inte kan låtsas aldrig kommer att
inträffa? Den första uppgiften måste vara att lägga stuprörstänkandet mellan
stat, region och kommun åt sidan. Landet har ett gemensamt ansvar för sina
medborgare oavsett gränsdragningslistor mellan stat, region och kommun. Olyckan
inträffar enligt sina egna lagar och en antagonist kommer att vara snabb på att
utnyttja oenighet i landet för sina egna syften. Medborgarna kommer att kräva
valuta för sina skattepengar vid en kris och det är skadligt för tilliten till
nationen att det allmänna inte kan enas om huruvida det är stat eller kommun
som ska betala för medborgarnas välfärd i händelse av kris eller krig. Den
andra uppgiften är att utbilda medborgarna i hur de ska kunna ta hand om sig
själva och hjälpa andra. Kunskap om hur man hanterar kriser och insikt om egen
förmåga höjer motståndskraften på det individuella planet och stärker samhället
genom att människorna inte behöver belasta samhällets resurser vid prövningar
utan faktiskt kan ta hand om sig själva och hjälpa andra. En tredje uppgift blir att öva på
krishantering. Man blir bättre på det man övar samtidigt som övningar visar för
medborgarna att samhället förbereder sig på att ta sitt ansvar. Sverige behöver
bli bättre på att öva i större sammanhang under realistiska betingelser varför
det inte räcker med simuleringar i stabsmiljö för att höja vår förmåga. Viljan
till motståndskraft måste manifesteras genom större krishanteringsövningar där
vi övar större enheter praktiskt under utmanande förhållanden, gärna med hög
medial profil för att visa för våra egna medborgare och för omvärlden att vi
förbereder oss på att möta de påfrestningar som kan drabba oss.
Motståndskraft handlar mycket om kunskap och vilja och
genom att visa för vår omvärld och våra medborgare att nationen planerar för
att ta sitt ansvar mot medborgarna i händelse av kris och krig. Människor som
tror på sin egen förmåga och känner att samhället inte har övergivit dem är
motståndskraftiga och ett land med motståndskraftiga medborgare blir per definition
också starkt.
Anders
Karlsson och Bertil Kantola
Kiruna/ Männikkö
Kommentarer
Skicka en kommentar