Tre synpunkter
Uppgörelsen i försvarsfrågor hösten 2019 är definitivt ett
steg framåt för möjligheten att bygga upp försvaret av landet. Vi är långt
ifrån framme men det är positivt att Sveriges makthavare efter decennier av
vanskötsel nu äntligen verkar vilja bygga upp en trovärdig förmåga att försvara
landet igen. Beslutet och debatten kring det väcker dock frågor och synpunkter
hos undertecknade.
Den första synpunkten gäller hur Swedbanks styrelseordförande,
tidigare statsministern Göran Persson uttalar sig om finansieringen av
försvarsbudgeten via en bankskatt. Persson anser i media inte att ”det kanske
inte är den klokaste åtgärden” att lösa finansieringen på detta sätt.
Självfallet har Persson rätt att uttrycka sin åsikt och rent av en skyldighet
att företräda den bank där han är högste chef men han bör också ha i åtanke att
grunden till den situation som landet idag befinner sig i lades under hans tid
som statsminister då den enorma kapitalförstöringen vid nedläggningen av totalförsvaret
inleddes. Hade inte Perssons regering och efterföljande borgerliga regeringar
fattat de beslut de fattade den gången hade landet inte varit i dagens läge då
allt försvar måste byggas upp från grunden igen därför att generaler och
politiker under en lång följd av år förstört hela vår förmåga att försvara
landet.
Den andra synpunkten gäller personalförsörjningen. Det
sägs att Sverige återinfört den allmänna värnplikten. Detta är dock mot
bakgrund av antalet årligen tjänstgörande rekryter bara en lek med ord eftersom
numerären tjänstgörande är så låg. De flesta unga män och kvinnor
totalförsvarsutbildas inte idag. Vi
måste tillbaka till ett läge då det inte är mer eller mindre frivilligt att
försvara landet. En trovärdig förmåga att avskräcka från angrepp och att ta
hand om den egna befolkningen vid kris och krig bygger inte på att ett litet
antal mer eller mindre frivilliga ska lösa uppgiften medan resten av
befolkningen väntar på att bli försvarade och omhändertagna. En trovärdig
förmåga bygger på att alla är med och löser uppgiften och en sidovinst om
totalförsvarsplikten åter på riktigt blir allmän är att våra medborgare lär sig
att ta hand om sig själva och inte blir beroende av att någon annan ska hjälpa
dem i nödlägen, speciellt eftersom antalet försvarare och hjälpare är så låg.
En tredje synpunkt gäller de stora ytor av landet där vi
inte har någon permanent militär närvaro. Det är mycket bra att vi genom fast
militär närvaro på Gotland åter visar att vi är beredda att försvara denna
utkant av landet mot angrepp men samma sak borde gälla den översta tiondelen av
landet. Idag finns ingen fast militär närvaro norr om Boden. Det är 363 km
fågelvägen från denna stad till Treriksröset och det är allmänt vedertaget att
Kiruna-området är av vital betydelse för den som vill behärska sjövägarna över
Nordatlanten. Lapplands Jägarregemente i Kiruna lades ner år 2000 därefter har
ingen fast militär närvaro värd namnet funnits i denna del av landet. Det är
med andra ord troligt att om vi själva inte försvarar denna del av landet,
kommer den stormakt som hinner först, att ta kontroll över området i ett
krigsläge för att antingen hindra eller möjliggöra konvojer över Atlanten. Det
räcker inte med hemvärnsövningar för att manifestera Sveriges vilja att till
varje pris försvara ett av de strategiskt viktigaste områdena i Europa. Om vårt
land vill vara trovärdigt gentemot sin egen befolkning och omvärlden krävs en
fast militär närvaro vid landets gränser och då borde Kiruna, Gällivare och
Pajala kommuner ha högsta prioritet.
Anders
Karlsson och Bertil Kantola
Kiruna/ Männikkö
Kommentarer
Skicka en kommentar